Hvorfor er plast i naturen et problem?
Nittedal Elveforum har en visjon om ei elv fri for søppel. Elva vår er sterkt forsøplet og har vært det lenge, men er ikke alene hverken i Norge eller internasjonalt. I et nylig arbeid kartlegges flere elver, hvor man finner at hovedkildene fra søppel er bygg og næring (blant annet isopor), landbruk fra rundballer, og fra folk flest2. Dette arbeidet har fått nasjonal oppmerksomhet via TV2 og NRK3. I tillegg til å at søppel langs elva er et forsøplingsproblem der det er, så fragmenteres søppelet, det skapes små plastbiter som senere blir mikroplast. Små plastbiter og mikroplast ender opp i sedimentene (i vårt tilfelle Øyern), i fiskemager, og ut på jordbrukslandet ved vanning, og samtidig står vi i fare for at mikroplast påvirker oss selv gjennom produktene vi omgås, maten vi spiser og selv drikkevannet.
Mange i Norge og internasjonalt har dette på agendaen hvor man på ene siden arbeider innen påvirknings og kunnskapssektoren eller med praktiske teknikker. Allikevel er innsatsen bare avbøtende og ikke tilstrekkelig til å kunne si at plastforbruket er i nærheten av å være sirkulært – altså at vi samler inn igjen like mye som produseres. Samtidig er elvene en av hovedkildene for plastsøppel til hav.
Klarer vi å hente inn flytende plast-søppel langs elv med effektive stasjonære løsninger vil man kunne forbedre sirkulariteten ved å hente noe av søppelet tilbake der det hører hjemme – i vår varetekt.
I dette prosjektet har vi samarbeidet på tvers for å høste praktisk erfaring fra bruk av SpillTechs TrashTrawl ulike steder i vassdraget. Vår anbefaling er at Ørfiskebekken bør være endelig lokasjon for en permanent løsning.
Les hele rapporten her
Et prosjekt i samarbeid med: